Danmark har brug for en aktiekultur

Det skal være nemt og attraktivt for danskerne at investere i aktier. Derfor vil vi styrke aktiekulturen. Det vil give små og mellemstore danske virksomheder nemmere adgang til kapital, så de kan vokse sig store.

Investeringer i virksomheder betyder investeringer i vækst og velfærd. Derfor vil vi sænke skatten på aktier, så flere danskere får lyst til at investere.
Problemet er, at danskerne og virksomhederne i dag ikke har gode nok muligheder. I 2021 havde Danmark den højeste marginale aktiebeskatning i Europa på hele 42 procent – hvilket er markant højere end den gennemsnitlige aktiebeskatning i Europa på 23 procent. Samtidig har Danmark den tredjehøjeste marginale aktiebeskatning i verden.
Det betyder, at danskerne bliver beskattet hårdere, når de vælger at investere i virksomheder. Mange penge bliver derfor stående på danskernes bankbog i stedet for at komme ud og gøre gavn i samfundet.

Vi indførte i sidste regeringsperiode en aktiesparekonto med et loft på 100.000 kroner. Det skulle styrke dansk aktiekultur og erhvervsliv. Loftet på denne konto skulle stige helt frem til 2022, så loftet endte på 200.000. Det har regeringen og dens støttepartier dog sat en stopper for. Det er den helt forkerte vej at gå.

I Det Konservative Folkeparti ønsker vi at styrke væksten i Danmark. Vi skal lade være med at sætte en kæp i hjulet på erhvervslivet hele tiden. Vi skal tværtimod gøre det lettere at investere i virksomheder og skabe arbejdspladser og velstand.

Derfor vil vi:

• Sænke skatten på aktier fra 42 til 40 procent i 2022.