Vi skal blive bedre til at udnytte det indre marked

Frihandel gør Danmark mere velstående og rigere. Eksempelvis går mere end 60 procent af Danmarks eksport til EU-lande. Derfor er det vigtigt med et indre marked.

Coronapandemien har medført et stort tilbageslag for det indre marked og målsætningen om, at EU skal være en fælles markedsplads er udfordret. Det Indre Marked har bidraget til vækst og arbejdspladser i Danmark. Danske virksomheder har direkte adgang til 447 millioner forbrugere og omkring 23 millioner virksomheder. Barrierer på Det Indre Marked er derfor en stopklods for danske virksomheder. Det er derfor altafgørende, at der ikke kommer nye varige regelsæt i EU, fordi det vil kun skabe udfordringer og mindske vores danske virksomheders indtjeningsmuligheder. Desværre er EU-lovgivningen langt fra fuldt implementeret i alle EU’s medlemslande. Derfor skal der et større fokus på Det Indre Marked, hvor både Europa-kommissionen og EU-landene gevaldigt skal op i gear.

Derfor vil vi:

• Arbejde for højere ambitioner fsva. fuld implementering af Servicedirektivet
  • Sætte en stopper for bureaukratiske procedurer
  • Have flere initiativer i gang, som sikrer fair og lige konkurrencevilkår, og at vi generelt kan udnytte de muligheder, som ligger i digitaliseringen.