Bedre forebyggende indsats over for unge kriminelle

En god og kærlig opdragelse indeholder også konsekvens. De unge skal lære, at deres handlinger har betydning for dem selv og for andre. Lærer vi dem ikke det, svigter vi de unge, ofrene og samfundet som hele. Tydelige krav er også omsorg.

De unge er fremtidens fundament for et fortsat trygt Danmark. Hvis man holder af unge mennesker, sætter man ind, allerede når de er på vej ud i problemer. Det er sådan, vi hjælper dem til at få et bedre liv. Vi skal forhindre, at de ødelægger deres liv med gentagen kriminalitet.

Det Konservative Folkeparti mener, at unge skal mødes med krav og kærlig konsekvens. Vi ved, det er en hård, lille kerne, som begår næsten halvdelen af al kriminalitet; unge, hvor langt de fleste allerede er en del af det sociale system. Vi ønsker en bred indsats, hvor stat, kommuner og civilsamfund arbejder sammen omkring hver enkelt ung, der er på vej ud i problemer. Myndighederne skal gribe hurtigt ind og tage hånd om den unge, inden han eller hun kommer ud i den rigtig rå form for kriminalitet.

Det er vigtigt, at de unge bliver holdt ansvarlige og mærker en konsekvens, der gør indtryk. Det kan være ved at sætte dem til at rydde op efter sig selv, hvis de har smadret ruderne på deres skole, fjerne graffiti fra husmure, efter de har begået hærværk, eller et krav om, at de skal møde op på den lokale brandstation og vaske brandbiler, så de kommer i kontakt med nogle mennesker, der passer et arbejde og passer på andre.

De unge skal på egen krop opleve, at man kommer længst i livet med et ærligt arbejde. For vi ønsker, at de får et givende liv på den rigtige siden af loven.

Det er bedst for dem selv og for resten af Danmark.