22. årgang | nr. 3 | november 2017

PH har fulgt med Naser Khader rundt på Borgen på en typisk arbejdsdag. Ingen dage er ens for den rutinerede politiker, men der er alligevel garanti for travlhed, afveksling, masser af møder – og desværre også fast politibeskyttelse fra PET. I denne billedreportage får du et unikt indblik i den travle folketingspolitikers hverdag.

___________________________________________________________________________________

Et liv med PET:

Naser Khader er født i 1963, Damaskus, Syrien og kom til Danmark i 1974. Ved siden af sit arbejde i Folketinget er han Adjunct Fellow ved Hudson Institute – og så er han tidligere danmarksmester i karate. Derudover er Naser Khader et af de ganske få mennesker i Danmark, som beskyttes af Politiets Efterretningstjeneste (PET) 24 timer i døgnet.

”Efter Muhammed-tegningerne fik jeg beskyttelse af PET døgnet rundt. Det er selvfølgelig betryggende at være beskyttet, men jeg føler også, at det er en begrænsning af min egen frihed. Jeg kæmper jo for frihed – men sommetider kan det godt føles som at være i åbent fængsel. Mine børn synes jo ikke, det er sjovt, at de ikke kan få lov til at være alene med deres far.

Jeg tager ikke frihed og ytringsfrihed for givet – for jeg er selv født og opvokset i ufrihed.”

Naser Khader har, blandt flere andre, en tatovering på sin venstre arm med skriften ”I Danmark er jeg ikke født, men her har jeg hjemme!”.

PH møder Naser Khader klokken 08.00 i Justitsministeriet, hvor hans arbejdsdag starter med et ordførermøde. Hver minister har løbende møder med alle Folketingets partiers ordførere på netop deres områder, og Naser deltager derfor som vores partis retsordfører i Søren Papes ordførermøder på retsområdet. De to taler selvfølgelig grundigt sammen både inden og efter møderne. På billedet ses også Liberal Alliances retsordfører Christina Egelund.

Klokken 09.00: Der hastes videre til næste møde i Det Udenrigspolitiske Nævn på Christiansborg. Naser er også partiets udenrigsordfører, og netop disse møder er noget af det, der interesserer Naser allermest. Alle partier deltager, og Naser har selvfølgelig sine PET-vagter med sig.

Klokken 10.25: Videre til næste punkt på dagsordenen, som er rundvisning og møde med gæster udefra. Naser prioriterer tid til rundvisninger og oplæg fra folk udefra i løbet af ugen, og det er nogle altid særdeles velbesøgte arrangementer. I ’pausen’ skal der desuden svares på mails og sms’er fra blandt andet andre politikere, journalister og partiets ansatte.

Klokken 10.50: En stor rundvisning er i gang, og Naser fremviser Folketingssalen fra balkonen. Dette er demokratiets hjerte i Danmark og et sted, der betyder særligt meget for Naser.

Klokken 11.45: Naser Khader mødes ganske kort med Brian Mikkelsen og får en hurtig sludder med erhvervsministeren på gangen på vej til gruppemøde.

Klokken 12.00: Gruppemøde i det konservative gruppeværelse. Partiet holder gruppemøde hver tirsdag, onsdag og torsdag, og her drøftes alle aktuelle sager, og det besluttes, hvad partiet skal stemme til de kommende afstemninger i salen. Til gruppemøderne deltager de seks MF’ere, de tre ministre og ganske få nøglemedarbejdere. Denne dag blev der også tid til en let frokost: Et stykke dansk smørrebrød.

Klokken 13.30, Proviantgården, som er en del af Christiansborg: Naser holder oplæg til paneldebat ved en større mediekonference om erhverv, kultur og ytringsfrihed. Til arrangementer af denne karakter vil Naser typisk få papirer med baggrund og input fra partiets ansatte, så han er bedst muligt klædt på og forberedt på, hvad der vil komme af emner og spørgsmål.

Klokken 15.00: Ventetid i Proviantgården, inden den igen står på paneldebat om medier, kultur og ytringsfrihed.

Klokken 16.30: Arbejdsdagen afsluttes med træning i Christiansborgs træningslokaler. Her tager Politisk Horisont også afsked med Naser – som samme aften skal deltage i programmet ”5. gear” på Kanal 5. Naser er tidligere karatemester, og han bruger stadig meget energi i træningslokalet for både at stresse af og få ny energi – og ja, PET er også med her.