Det Konservative Folkeparti er imod dyrere dagpengesystem

Dagpengekommissionen anbefaler mandag, at en del af regningen for et nyt dagpengesystem sendes til virksomhederne, der i følge kommissionens forslag skal betale for flere såkaldte godtgørelsesdage fremover. Det er ikke noget, der falder i god jord hos Det Konservative Folkeparti.

“Vi vil gerne have et enklere, bedre og et mere fleksibelt dagpengesystem, men vi ser ikke nogen grund til at poste flere penge i et dagpengesystem, som allerede er et af verdens mest lukrative,” udtaler politisk ordfører Mai Mercado.

Det Konservative Folkeparti mener, at regningen for eventuelle ændringer af dagpengene må kunne dækkes ved at finde besparelser andre steder i dagpengesystemet, og partiet peger blandt andet på, at dagpengene kan sættes mere ned for nyuddannede, så man ikke får en stor indkomststigning ved at gå fra at være studerende til at være arbejdsløs.

Det Konservative Folkeparti støtter derudover dagpengekommissionens anbefalinger om at gøre det nemmere at optjene dagpenge ved kortvarige ansættelser.

“Det vil være til stor gavn for mange virksomheder, der i dag har svært ved at få folk til at tage sæsonarbejde, fordi det ikke giver ret til dagpenge efterfølgende,” siger Mai Mercado og afslutter:

“De fleste af kommissionens anbefalinger, tror jeg, de fleste partier kan være med på. Vi håber derfor på en bred aftale, hvis vi kan blive enige om, at det ikke skal koste hverken skatteydere eller virksomheder mere end i dag.”

For yderligere kommentarer, kontakt politisk ordfører Mai Mercado på 61 62 50 84 eller presserådgiver Morten Scheelsbeck på 61 62 33 65.