Konservativ sejr i finansloven fastfryser grundskylden

Det Konservative Folkeparti fastfryser grundskylden på næste års finanslov. Ingen skal beskattes fra hus og hjem.

Den konservative formand, Søren Pape Poulsen, er meget tilfreds med den netop indgående finanslovsaftale. Efter et månedlangt pres er det lykkedes de konservative forhandlere at få sat en stopper for den stigende grundskyld. Vi letter nu skatten for boligejerne med mere end 750 millioner i 2016 og samlet set knap 2,5 milliard kroner i de kommende fire år.

”Vi havde tre krav, da vi gik ind til de her finanslovsforhandlinger. Grundskylden skal fastfryses, så vi ikke længere beskatter folk fra hus og hjem. Vi skal have flere betjente på gaden, og et politi som er bedre rustet til terrorbekæmpelse. Og vi skal have øget den humanitære nødhjælp til blandt andet flygtningene i Syrien, så færre flygter. Alle tre krav har vi fået igennem fuldt ud. Det er vi meget tilfredse med. Det er en rigtig god finanslov, som trækker Danmark i den rigtige retning,” siger Søren Pape Poulsen.

Det Konservative Folkepartis hovedkrav ved forhandlingerne var at få sat en effektiv stopper for de konstant stigende ejendomsskatter.

”Grundskylden er og bliver en uretfærdig skat, som tvinger helt almindelige danskere fra hus og hjem. Alene i 2016 var den planlagt til at skulle stige 750 millioner kroner. Det har vi nu fået sat en stopper for. Ingen danske boligejere kommer i 2016 til at betale mere i grundskyld. Det er vi meget tilfredse med,” siger Søren Pape Poulsen.

En central del af finansloven er aftalen om politiet og anklagemyndighedens økonomi for de næste fire år. Aftalen blev indgået i tirsdags og øger antallet af betjente markant.

”Vi gik til politiforhandlingerne med det helt klare mål at få flere betjente på gaden og generelt få øget danskernes tryghed. Det har vi opnået. De næste to år optages over 1.100 nye betjente på politiskolen, og der bliver investeret massivt i nyt avanceret udstyr til blandt andet effektiv terrorbekæmpelse. Et rigtig godt og solidt skridt mod et tryggere Danmark,” siger Søren Pape Poulsen.

Flygtningekrisen blev også berørt under forhandlingerne. Her har Det Konservative Folkeparti påpeget, at en reel løsning på tilstrømningen indebærer, at flygtningene og migranterne ikke forlader nærområderne til at starte med.

”Hvis man effektivt skal have dæmpet antallet af flygtninge og migranter, der kommer til Europa, så skal man gøre, hvad man kan, for at flygtningene ikke tager afsted til at starte med. Alt andet er symptombehandling. Derfor har vi arbejdet målrettet for, at nødhjælpen i nærområdet skal øges, så flygtningene får det bedre i lejrene i og omkring Syrien. Det har vi opnået. Vi har fået tredoblet stigningen i den humanitære nødhjælp i nærområderne. Det er vi rigtigt godt tilfredse med,” siger Søren Pape Poulsen.