Hårdere kurs over for rockere og andre bander

Af Mette Abildgaard, gruppeformand, Det Konservative Folkeparti

Onsdag lancerede justitsminister Søren Pape Poulsen i Jyllands-Posten regeringens udgangspunkt for en ny rocker- og bandepakke. I den nye pakke, der nu skal forhandles på plads med Folketingets øvrige partier, er der på flere områder fokus på en langt hårdere tilgang til problemerne med bander i Danmark.

Allerede med regeringsgrundlaget gjorde regeringen og Det Konservative Folkeparti det helt klart, at der ville komme en ny runde lovstramninger, der skal gøre livet surt for landets bandemedlemmer. Derfor er vi også glade for, at Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti allerede har været ude at bakke op om flere af regeringens initiativer. Det lover godt for det fremtidige samarbejde.

Den seneste tids skyderier rundt omkring på de danske gader har forståeligt nok sat gang i en ny debat om, hvad vi skal finde os i herhjemme. Skal vi finde os i, at rockere og indvandrerbander render rundt og udvikler Lyngby Storcenter til downtown Chicago? Nej, det skal vi ikke, og derfor skal der sættes markant hårdere ind.

I regeringens nye udspil, som Folketingets partier skal forhandle videre om til januar, er der fokus på hård og kontant, konservativ retspolitik. Den nye rocker- og bandepakke kommer til at indeholde syv overordnede spor. Det drejer sig om hårdere straffe, strammere kurs i forhold til afsoning og udvisning, færre våben i rocker- og bandemiljøet, bedre værktøjer til politiet, øget pres på rocker- og bandemiljøet, styrkede exit-programmer og ikke mindst et generelt løft for trygheden og sikkerheden for ganske almindelige borgere.

Folketingets øvrige partier indbydes nu til forhandlinger om den nye rocker- og bandepakke, og det er forventningen, at den vedtages i begyndelsen af det nye år. Men det er der også behov for, hvis vi skal slå hårdt igen mod dem, der forsøger at true vores tryghed eller vores sikkerhed. Og det skal vi!