Tyvebanderne skal stoppes

Af Orla Østerby

Hjemmet er det vigtigste, en familie har. Det er det, vi værner om, passer på og længes efter, når vi er ude. Hjemmet har alle dage været et sted, hvor man som dansker skal kunne føle sig tryg.

Desværre oplever vi, at denne følelse af tryghed sommetider afløses af utryghed, når tyvebander bryder ind hos helt almindelige danskere. Vi skal have trygheden tilbage i alle danske hjem, og derfor er jeg stolt af, at min partiformand og justitsminister Søren Pape Poulsen, har præsenteret et nyt udspil, der skal sætte skærpet fokus på indbrud. Vi skal indbrud til livs, nu!Tidligere har det været sådan, at indbrudstyve er blevet dømt efter tyveriparagraffen, som omfatter alle former for tyveri – lige fra cykeltyveri til indbrudstyveri. Det har været for mangelfuldt. Derfor ønsker vi nu at indføre en decideret indbrudsparagraf, så indbrudstyve straffes hårdere. Vi vil markere over for de kriminelle, at det ikke på nogen måde er acceptabelt at begå indbrudstyveri.

Det kan ikke være rigtigt at Danmark skal være et turistmål for udenlandske kriminelle. I en årrække har Danmark været et af de lande Europa, der har været absolut mest hærget af indbrudstyve. Vi har blandt andet set det i Videbæk, hvor en uskyldig optiker i januar blev udsat for indbrud af en østeuropæer. I alt var der faktisk hele 6.266 indbrud i privat beboelse alene i Region Midtjylland i 2016.

Vi må ikke acceptere, at hverken danske eller udenlandske tyvebander på må og få kan tillusket sig værdier fra os almindelige borgere – det skal være slut! Derfor indebærer vores øgede fokus på indbrud også en ny strategi til at styrke indsatsen mod de omrejsende kriminelle. Vi vil styrke politiets efterforskningsmæssige kompetencer og sikre dem ressourcer, så de lettere og hurtigere kan fange de kriminelle.

Vi vil ikke finde os i, at kriminelle kan turnere rundt i landet og plyndre almindelige danskere uden at møde en konsekvens. Trygheden skal tilbage