Forside|Hvor uenig er du egentlig

Hvor uenig er du egentlig med konservatives politik?

Se videoen herunder og brug et øjeblik på at sætte dig ind i, hvad vi vil med folkeskolen, sundhedsvæsenet, klimaet, forsvaret, retspolitikken, skatten, økonomien, erhvervslivet, udlændingepolitikken og en række andre områder. Vi tror stadig på, at de fleste danskere er konservative. De ved det bare ikke.

Test dig selv: Hvor UENIG er du EGENTLIG med konservatives POLITIK

Erhverv

Danmark skal være et bedre land at drive virksomhed i. Vi har fremlagt en plan, der sikrer mere arbejdskraft, lavere skatter og færre regler.

Folkeskole

Vi vil arbejde for en folkeskole, der fremmer faglighed og dannelse – og hvor flere får mulighed for at lære med hænderne.

Klima

Vi skal nå klimamålene. Men det er ikke nok. Danmark er førende indenfor forskellige grønne teknologier. Det skal vi eksportere til resten af verden. Sådan gør vi den største forskel.

Forsvar

Vi lever i en usikker tid. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at vi styrker Forsvaret markant og er en troværdig partner i NATO.

Økonomi

Det er kun ret og rimeligt, at danske familier får lov at beholde flere af deres egne penge selv. Derfor har vi præsenteret en fuldt finansieret plan, der letter skatter og afgifter med 40 milliarder kroner frem mod 2030. Det giver råd til velfærd og mere luft i budgettet.

Retspolitik

Kriminalitet skal have mærkbare konsekvenser. Vi vil bo i et trygt land med lov og orden.

Børns trivsel

Vi skal tage børns mistrivsel alvorligt. Alt for mange børn står op uden et smil på læben. Mange tænker over, om de er gode nok. Det er vores – de voksnes – ansvar at hjælpe dem.

Uddannelse

Ingen uddannelse er finere end andre. Vi vil sikre forskellige uddannelser, hvor der er plads til, at man kan gøre sig umage.

Sundhed

Vi vil investere i sundhedsvæsenet og sikre, at alle danskere får en fast læge tæt på, hvor de bor.

Psykiatri

Ikke alle sygdomme kan ses med det blotte øje. Vi vil løfte psykiatrien med en 10-års-plan, så vi sikrer en god behandling, hvad enten din sygdom gør ondt udenpå eller indeni.

Kultur

Vi elsker at blive bragt sammen om store kulturoplevelser og vores historie. Det gør os glade, rodfæster os og gør, at vi føler os hjemme i Danmark.

Indvandrere

Danmark skal bygge på et stærkt og værdimæssigt kulturelt fællesskab. Derfor skal udlændinge tage et job, tale dansk og tage ansvar.

Ældre

Man skal kunne blive gammel med værdighed. Uanset hvilken pleje man har brug for, skal man føle sig tryg og mærke omsorg. Vi vil arbejde for, at man får mere hjælp og har et frit valg, når man kommer op i årene.

Tvangsfordeling

Det skal ikke være forældrenes indkomst, der afgør, hvor børn må gå i skole. Derfor vil vi rulle regeringens tvangsfordeling af elever tilbage.

Familien

Vi tror på familierne. Derfor vil vi hele tiden arbejde for familiernes frihed og mulighed for at skabe de bedste rammer for deres børn.

Landdistrikter

Vi arbejder for nærhed i hele Danmark. Man skal ikke kobles af alting, fordi man bor tæt på kysten, ude ved markerne eller langt fra byen.

Socialpolitik

Et samfund skal kendes på, hvordan det behandler sine svageste. Og vi vil kendes for noget bedre.

Skat

Vores skattesystem er alt for svært at finde rundt i, så det skal forenkles, og skatten på arbejde, boliger og elbiler skal ned.