Egil Hulgaard

Ep-kandidat

Folkemødet er Egils
Roskilde festival

Der er hverken rockmusik eller Medina-koncerter på Folkemødet på Bornholm. Til gengæld er der spændende debatter om alt fra energifælleskaber til solceller på lejlighedstage, og derfor er Egil Hulgaard også altid at finde på de forreste stolerækker eller som paneldeltager i debatteltene.

”Folkemødet er min Roskilde Festival. Jeg har altid interesseret mig for politik, hvordan vores demokrati virker og – når jeg skal nørde – klima- og energipolitik. Så jeg elsker, at man på Folkemødet virkelig kan få lov at engagere sig”, fortæller han med et smil.

Det er da også blevet til et efterhånden vidtrækkende politisk liv for Egil Hulgaard. Han sidder i byrådet i Furesø Kommune på 14. år, og han har ad to omgange været suppleant i Folketinget, hvor han blandt andet har været klima- og energiordfører for partiet. Det er også blandt andet energipolitikken, han vil fokusere på i Europa-Parlamentet.

”Vi skal have nogle reelle, bæredygtige og langsigtede løsninger i EU. Det har vi ikke i dag. Målet er, at Europa i langt højere grad er selvforsynende – også på energiområdet – og det kræver langt mere solide løsninger”, påpeger han og tilføjer:

”At udvikle bæredygtige løsninger som vindturbiner, elbiler og solceller kræver sjældne jordarter og materialer, som vi kun har i begrænset omfang i EU. Det skal vi have fundet en løsning på. Og så skal Danmark udvikle sig som et grønt foregangsland. Danmark har udviklet mange fantastiske og grønne løsninger, som vi både kan og bør gøre mere for at få verden til at benytte.”