Flemming Kent Vesterby Agerskov

EP-kandidat

Obersten vil bruge sit krudt på sikkerhedspoliti

Når man kigger på Flemming Kent Vesterby Agerskovs CV, er det ikke så underligt, at han er særlig optaget af EU’s sikkerhedspolitik. Efter 42 år i Forsvaret og utallige udsendelser for Danmark, valgte den konservative oberst i 2021 at gå på pension. Det betyder dog ikke, at han har lagt sin kampgejst på hylden.

”Jeg har længe haft et ønske om at bruge krudt på EU, og det er kun taget til, nu hvor der er krig i Europa og brug for, at vi står sammen om vores sikkerhed”, fortæller Flemming Agerskov, der også repræsenterer partiet både kommunalt og regionalt og til daglig leder Veteranhjem Aalborg, der er et fællesskab for danske veteraner.

Efter mange år som udsendt i Forsvaret, er Flemming Agerskov flydende på både engelsk, tysk og fransk. Det vil han bruge til at skabe reelle resultater i Europa-Parlamentet, hvis han bliver valgt.

Allerøverst på dagsordenen står et ønske om at gøre EU selvforsynende ud fra et sikkerhedspolitisk perspektiv, og det gælder ikke kun klassisk militært isenkram og krudt og kugler, forklarer Flemming Agerskov.

”Fra en sikkerhedspolitisk betragtning, mener jeg, at EU skal være selvforsynende i forhold til samfundskritisk produktion i Europa. Det gælder militært udstyr, men det handler lige så meget om vigtige produkter, der kan standses af en potentiel modstander” fortæller han og uddyber:

”Det kan for eksempel være mikrochips og energiforsyning. Det handler grundlæggende om, at vi skal sikre, at EU ikke står sårbar tilbage, hvis vi pludselig ikke kan skaffe kritiske forsyninger og reservedele, fordi en fjendtlig magt blokerer for leveringer”.