23. årgang | nr. 1 | april 2018

Ghettoudspil: Det handler om respekt

En bidende kold marts-dag kunne regeringen præsentere det længe ventede ghettoudspil. Hele otte ministre var taget ud i Mjølner-parken, det udsatte boligområde på Nørrebro i København, for at fremlægge hver deres hjørne af den plan, der skal gøre Danmark fri af ghettoer i 2030.

Både justitsminister og partiformand Søren Pape Poulsen samt børne- og socialminister Mai Mercado var tilstede fra konservativ side. At så mange politikområder og ministre er involveret i planen, er ifølge Pape helt naturligt:

– Ghettoerne skal rives op med roden. Det kræver en indsats over hele linjen, og vi tager med udspillet her meget hårde og alvorlige midler i brug. Men det er der behov for, fortæller Søren Pape Poulsen.

Ti minutter i tolv
Og hellere i dag end i morgen, fortsætter partiformanden og understreger, at vi ellers risikerer at ende som flere steder i Europa med store indgroede parallelsamfund og hele bydele, hvor det er for sent at vende udviklingen:
– Og det må bare ikke ske i Danmark. Her vil vi være ét samlet fællesskab, der kommer hinanden ved. Vi kan godt nå at vende udviklingen, men klokken er altså ti minutter i tolv, hvad det angår, konstaterer Søren Pape Poulsen.

Som justitsminister spiller den konservative formand en stor rolle i regeringens udspil, og med de problemer med høj og intens kriminalitet, som vi ser i mange udsatte boligområder, er det helt nødvendigt:

Beboerne i disse ghettoområder er ifølge undersøgelser væsentligt mere utrygge end beboere i resten af landet. Det skal vi tage meget alvorligt, for alle lovlydige borgere fortjener tryghed, uanset hvor de bor, siger Søren Pape Poulsen.

Skærpede strafzoner er et tydeligt signal
Pape vil blandt andet give politiet mulighed for at udpege zoner, hvor kriminalitet straffes særligt hårdt i en periode. Det skal altså kunne være en skærpende omstændighed, når man gør hverdagen endnu mere utryg for beboere, der i forvejen er særligt plaget af vold og hærværk i nabolaget:

– Det er et signal til de lovlydige borgere i ghettoområderne. Vi ser jer, og vi kæmper på jeres side mod kriminaliteten og utrygheden, lyder det fra Søren Pape Poulsen.

Særligt forslaget om de skærpede strafzoner har vakt opsigt – men beboerne i Mjølnerparken modtog i dagene efter udspillet et brev fra boligselskabet, der tydeligt bakkede op om tiltaget. Og begrundelsen var klar:

– Det gør vi, fordi Mjølnerparken sidste år var udsat for minimum syv væbnede angreb, hvor der blev skudt imod beboere og politi, forklarer Søren Pape Poulsen.

Mere politi på gaden
Søren Pape er også klar med et markant løft af politiindsatsen i de udsatte boligområder. Her skal betjentene være synlige i gadebilledet, og flere steder endda med mobile politistationer. Og så skal det være lettere at smide kriminelle beboere ud af områderne, og omvendt at nægte kriminelle udefra at
flytte til. Udspillet har også skabt en del debat. Nogle har ment, at enkelte tiltag bryder med den måde, vi plejer at gøre tingene på i Danmark. Partiformanden er ikke uforstående over for
indvendingen, og dele af udspillet har han da også skulle tænke grundigt igennem:

– Selvfølgelig skal vi tænke os om, når vi tager utraditionelle værktøjer i brug. Men jeg synes, vi rammer en balance, og for mig som konservativ handler det i sidste ende om det lange perspektiv. Vi skal turde gøre op med ghettoerne. Det handler om, hvordan vores land skal se ud om 20-30 år. Det er konservativt hjerteblod, afslutter partiformanden