24. årgang | nr. 2 | juli 2019

Da K genvandt sit EP-mandat

Det er altid lidt spændende at afholde valgfest. For hvad nu, hvis der ikke er noget at fejre? Hvad nu, hvis resultatet skuffer? Sådan endte det heldigvis ikke, da Pernille Weiss og Det Konservative Folkeparti havde inviteret til EP-valgfest på Christiansborg. 100 velklædte gæster var mødt op for at give deres støtte til Weiss og de andre kandidater og for at skåle på et godt valg.

Pernille Weiss og partiet fik det valg, der skulle til for at beholde den vigtige ind ydelse i Europa-Parlamentet. Meningsmålingerne havde ellers skiftevis dømt partiet ude og inde i ugerne op til valget. Meget hvilede på Pernille Weiss’ skuldre, der nok har en solid erfaring fra både erhvervslivet og amtsrådspolitik, men som for de este danskere var et ubeskrevet blad, da de første valgplakater skulle sættes op i starten af valg- kampen.

Fire uger senere havde 80.140 danskere sat kryds ved fynboen, og i alt havde 170.544 sat kryds ved liste C. Hvilken kæmpe præstation af Weiss. Da resultatet blev annonceret til den spændte for- samling på Christiansborg, brød jublen ud. Og jublen blev kun større, da hoved- personen få minutter senere kunne gøre sin entré foran rullende livekameraer og knipsende fotografer. Hurtigt fandt hun sine forældre og sin søn, der alle k et stort knus. Herefter kunne hun og Søren Pape Poulsen gå på scenen med løftede hænder og store smil.

Men det var ikke kun Weiss, der kunne knytte næverne i stolthed. Alle de konservative kandidater kunne være stolte af sig selv og det, som de havde leveret. Nogle var tilstede til festen, mens andre var sammen med deres eget bagland rundt omkring i landet. I København kunne både Ali Aminali og Konservativ Ungdoms kandidat, Kuzma Pavlov, gå på scenen for at takke deres kampagnehold.

Efter det offcielle program var slut, kunne gæsterne tage hjem og lade batterierne op. For dagen efter var der stadigvæk en folketingsvalgkamp, der skulle udkæmpes.