K ønsker bedre styring med ulandsmidler

De seneste dages historier om, at den fulde ulandsbistand ikke skulle være blevet udbetalt i 2016, får nu Det Konservative Folkeparti til at kræve bedre økonomistyring med ulandsmidlerne. Man skal kunne stole på, at Danmark giver 0,71 procent, hvis Folketinget har sagt 0,71 procent, mener K.

”Når et flertal i Folketinget er blevet enige om, at Danmark skal give eksempelvis 0,71 procent af BNI i ulandsbistand, så må man også fra Finansministeriets side kunne styre økonomien, så den faktiske støtte ender på 0,71,” udtaler Naser Khader, der er konservativ ordfører for udviklingsbistand, og fortsætter:

”Det ser ud til, at vi i faktiske beløb ender på 0,67 procent af BNI i 2016, fordi vi har sparet penge på flygtningestrømmen, der heldigvis blev mindre end frygtet. Til gengæld havde vi den klare forhåbning, at det sparede beløb, som er godt 400 millioner kroner, ville blive brugt på projekter i nærområderne i stedet for at blive lagt til side i Finansministeriet. Det er altså noget rod, og så må Finansministeriet i fremtiden være bedre til at styre økonomien på dette område, så der ikke er usikkerhed om, at vi overholder, hvad vi er blevet enige om. Den sag tager vi op med finansministeren og med udviklingsministeren.”

Naser Khader understreger i øvrigt, at Det Konservative Folkeparti stadig har som politisk mål at komme tilbage på 0,8 procent af BNI, men at partiet med dannelsen af VLAK-regeringen accepterede trekløverregeringens fælles politik om at bruge 0,7 procent.

For yderligere kommentarer, kontakt pressechef Morten Scheelsbeck på morten.scheelsbeck@ft.dk.