23. årgang | nr. 4 | dec 2018

Jarlov i spidsen for ny stor bydel til København

I oktober præsenterede Hovedstadsudvalget en helt ny bydel, Lynetteholmen, til København. Bydelen bliver en historisk udvidelse af København, som vi kender det i dag. Formanden for Hovedstadsudvalget hedder Rasmus Jarlov, og han glæder sig over de storstilede fremtidsplaner.

”Vi vil gøre Danmark større, og vi ønsker os en stærk hovedstad. Det her er en historisk beslutning, og det er noget, som jeg har drømt om i mange år,” sagde Rasmus Jarlov, da han sammen med Lars Løkke Rasmussen, Frank Jensen og Ole Birk Olesen løftede sløret for hele projektet i Statsministeriet.

Partierne i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet har allerede blåstemplet projektet. København har brug for et nyt og stort boligområde, og så har Lynetteholmen hele tre formål ifølge Rasmus Jarlov.

”Med Lynetteholmen skaber vi både boliger til 35.000 mennesker og tilsvarende arbejdspladser. Men vi sikrer også infrastrukturen med en havnetunnel igennem København. Og så klimasikrer vi byen, da Lynetteholmen vil fungere som en dæmning for byens havn,” fortalte Rasmus Jarlov.

Vigtigt pejlemærke
Lynetteholmen er starten og den første præsentation, man har set fra Hovedstadsudvalget, som arbejder på en vision for København fra 2030 og frem. Lynetteholmen og Østlig Ringvej er netop projekter, som er indgået i dette arbejde. Derfor betragter formanden for ministerudvalget, erhvervsminister Rasmus Jarlov, også Lynetteholmen, som et vigtigt pejlemærke i forhold til regeringens udspil om Hovedstaden 2030.

”Vi vil have Hovedstaden op i gear. Det her bliver den største landvinding for Hovedstaden i mange årtier, og det er vel at mærke kun første skridt. Ved årsskiftet kommer der meget mere, når vi fremlægger en større plan for hele hovedstaden, så den kan udvikle sig i de kommende årtier,” siger erhvervsminister Rasmus Jarlov.

Fakta om Lynetteholmen:

• Lynetteholmen forventes at huse omkring 35.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser.
  • Bydelen anlægges som en ny ø på ca. 2 mio. m2 i forlængelse af Refshaleøen og Lynetten.
  • Byggeriet ventes at begynde omkring år 2035 og forventes fuldt færdigt og beboet omkring 2070.
  • Indtægterne fra byudviklingen skal bidrage til at finansiere infrastrukturen til området.