K uddeler samfundspris til nyt børnehospice

Det Konservative Folkeparti afholder lørdag landsråd i Herning. På årets landsråd har partiet genindført en tidligere tradition – nemlig at uddele den konservative samfundspris, der hvert år på landsrådet gives til en forening eller en organisation, der har gjort en særlig indsats.

”Vi hylder frivillige foreninger og organisationer og de ting, de udretter. Vi skylder det frivillige Danmark en særlig tak, fordi det udfylder en rolle, som det offentlige ikke kan klare. Det ligger dybt i det konservative DNA, og derfor har vi selvfølgelig genindført denne tidligere gode tradition i år,” udtaler partileder Søren Pape.

Det var partilederen selv, der var på scenen for på partiets vegne at overrække prisen til årets vinder, som blev Sankt Lukas Stiftelsens børnehospice.

Partiet har udvalgt årets vinder efter en proces, hvor alle medlemmer har kunnet anbefale en frivillig forening eller organisation, der med frivillig hjælp yder en særlig hjælp.

”Sankt Lukas Stiftelsens børnehospice er et fremragende valg. Et oplagt valg, vil jeg sige. Hospicet åbner søndag på privat initiativ, og det er Danmarks første af slagsen. Børnehospice er et kendt fænomen i blandt andet England og Tyskland, hvor det gør en stor forskel for familier, der har det svært,” fortæller Søren Pape.

Det nye børnehospice er et sted, hvor livstruede, syge børn kommer sammen med hele deres familie. Og det er netop det særlige fokus på familien, som har været vigtig for partiets valg.

”Støtten og hjælpen til de syge børns familier er utroligt vigtig. For familien er selvfølgelig meget afgørende i et alvorligt sygdomsforløb. Derfor hænger projektet sammen med vores grundholdning om, at familien altid skal spille en afgørende rolle, når den kan. Vi håber, at vores tilskud kan bringe lidt flere smil frem i nogle svære tider,” afslutter Søren Pape.

Det Konservative Folkeparti giver nu Sankt Lukas Stiftelsen 5.000 kroner, men derudover samler partiet også ind blandt medlemmerne på landsrådet, så alle får mulighed for at støtte.

Sankt Lukas Stiftelsens børnehospice kom i øvrigt på den politiske dagsorden under forhandlingerne om satspuljeaftalen, der blev afsluttet lørdag. Her besluttede et flertal for første gang nogensinde – i øvrigt efter konservativt ønske – at afsætte to årlige millioner kroner de næste tre år.