Valg af kampfly er op til folketinget

Beslutningen om hvilke og hvor mange kampfly Danmark skal købe er op til folketinget – ikke regeringen.

Jeg er glad for, at regeringen nu endelig har fået færdiggjort deres forslag til hvilke og hvor mange kampfly, vi skal købe. Nu kan den politiske forhandling gå i gang. Det er nu engang folketinget og ikke regeringen som beslutter, hvilke kampfly vi skal købe. Derfor glæder jeg mig nu til at læse regeringens indstilling og få svar på alle relevante spørgsmål.

For Det Konservative Folkeparti er der ingen tvivl om, at vi mener, at vi skal købe så mange kampfly, at vi altid har minimum 30 operative fly. Hvilken type det skal være, har vi endnu ikke lagt os fast på. Det tager vi stilling til, når vi har læst regeringens rapport om de tre fly, og når vi har fået svar på alle de mange spørgsmål, som vi efterhånden har.

Og så vil jeg gerne slå helt fast, at vi naturligvis ikke kan finansiere købet af nye kampfly inden for det nuværende forsvarsbudget. Det vil betyde, at der ikke er penge til nogen andre former for forsvarsindkøb de næste 15 år, og det er helt uholdbart. Derfor skal der tilføres ekstra ressourcer til forsvaret allerede ved næste forsvarsforlig.