Mindelunden kommer på finansloven efter konservativt ønske

Efter konservativt ønske kommer Mindelunden nu på finansloven. Det betyder, at tidligere besparelser rulles tilbage, og at der igen kan skrues op for rundvisning og guidede ture på det historiske sted nord for København.

Tidligere i år skabte det ellers utilfredshed, at en besparelse på 75.000 kroner fra Kirkeministeriet betød, at to tredjedele af de omkring 100 rundvisninger, som skole- eller gymnasieklasser årligt får, måtte skæres væk. Men den besparelse er nu efter konservativt pres reddet ved at flytte et fast og endda større tilskud til Mindelunden over på finansloven. Det glæder den konservative forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, der tog sagen op:

”Vi har bragt spørgsmålet op til finanslovsforhandlingerne, fordi vi ville sikre Mindelundens undervisning og formidling om særligt frihedskampens betydning for vores kommende generationer. Vi har nu sikret et særligt tilskud på 100.000 kroner årligt fremover, så man i Mindelunden kan fortsætte det vigtige arbejde, der betyder noget helt særligt for mange mennesker.”

Mindelunden i Ryvangen nord for København blev indviet den 5. maj 1950 som minde for de danske modstandsfolk, der faldt under besættelsen fra 1940 til 1945, og stedet har i dag mellem 50.000 og 60.000 gæster årligt. Det gør det til så vigtig en ting, at det er værd at tage op ved selveste finanslovsforhandlingerne, mener den konservative forsvarsordfører:

”Dette har været en sag, som netop Det Konservative Folkeparti selvfølgelig skulle tage op. Det handler jo om vores historie, vores kultur, tidligere tiders danske helte og ikke mindst et smukt og grønt sted, som samler danskerne den dag i dag. Selvom det økonomisk set er en lille ting i en stor finanslov, så er vi utroligt stolte af resultatet. Vi gør en stor forskel for nogen, og vi sikrer, at endnu flere danskere fremover vil kunne opleve det historiske sus i Mindelunden,” understreger Rasmus Jarlov.

For yderligere kommentarer, kontakt Rasmus Jarlov på 61 62 46 41.