Skilsmisse skal ikke skade vores børn

Af Orla Østerby, medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti

Skilsmisse kan desværre ramme os alle, og det er blevet en uundgåelig del af vores moderne samfund. Cirka hvert 3. barn oplever et brud i familien, men det skal ikke gå udover børnene – og det skal ikke være dem, der kommer i klemme, når mor og far ikke kan finde ud af det. Derfor er jeg glad for, at vores børne- og socialminister, Mai Mercado, har etableret en ny Børneenhed, der skal hjælpe barnet gennem det ofte svære forløb. Det handler om tryghed for vores børn.

Ny enhed skaber tryghed

Den nye Børneenhed skal støtte vores børn gennem hele processen, og gøre det til en tryggere oplevelse og mindre ”myndighedsagtigt”, når forældre skilles. Det skal ikke være sådan, at børn lades i stikken eller inddrages i de voksnes problemer og for til sidst at ende som kastebold mellem mor, far og myndigheder. Børn skal være trygge, og det er vores fælles ansvar.

Med oprettelsen af den nye enhed er ønsket derfor, at barnet er i trygge hænder, og at de bliver mødt med samtale om situationen. Barnet vil have en voksen tilknyttet – en som kender til barnets sag, og en som barnet kan ringe til. Vi vil også oprette børnegrupper, hvor barnet kan møde andre ligesindede, dele erfaringer og få nye venskaber i en svær tid.

Vi skal være der for vores børn – skilsmisse er aldrig barnets skyld.