Søren Pape Poulsen|Politik|Tryghed for borgere med demens

Tryghed for borgere med demens

Borgere med demens skal opleve en mere tryg og sikker hverdag. Derfor ønsker vi at tilbyde alle hjemmeboende borgere med demens en gratis GPS, som deres pårørende kan administrere. Det hele kræver selvfølgelig samtykke fra borgeren med demens i det tidlige stadie. Det vil skabe tryghed, når den demensramte færdes uden for hjemmet, således at de pårørende kan hjælpe vedkommende, hvis han eller hun ikke kan finde vej – eller bliver væk.

Alzeheimerforeningen anbefaler vores forslag. Direktør for Alzeheimerforeningen, Nis Peter Nissen, udtaler ” Vi ved, det virker. Det skaber mere tryghed i familien, og det forhindrer også ulykker”. Det skønnes, at over 89.000 danskere har demens, og omkring 40.000 familier lever med demens i hjemmet. Ifølge Alzeheimerforeningen bliver cirka 1000 borgere med demens hvert år eftersøgt, når de forlader deres hjem. Det viser alt om, at der er behov for GPS til hjemmeboende borgere med demens.

For de borgere, der er svært ramt af demens – og som derfor ikke længere er hjemmeboende – er der behov for andre initiativer. For demensramte borgere på plejehjem handler det om at sikre, at personalet har viden om demens og har tid til borgeren. Det kæmper vi for.

Alle politikområder