Forside|Politik|En værdig og omsorgsfuld ældrepleje

En værdig og omsorgsfuld ældrepleje

At blive ældre skal være noget, man glæder sig til.

Et åbent vindue om morgenen med fri adgang til fuglekvidder, kirkeklokker eller børnene fra den lokale børnehave, der leger udenfor. Musik i radioen, mens formiddagskaffen indtages. Blomster fra haven på bordet og gamle møbler, der vækker minder om barndomshjemmet. Duften af aftensmad, der er med til at vække appetitten, mens den bliver tilberedt.

Det er alle sanseindtryk, man nødigt vil være foruden – uanset alder.

Det gode ældreliv handler ikke kun om at komme i bad to gange om ugen eller at få serveret tre måltider om dagen. At have et indholdsrigt liv er meget mere end praktik, og lysten til at bestemme over eget liv forsvinder ikke, blot fordi man bliver gammel.

I Det Konservative Folkeparti ønsker vi en ældrepleje, hvor der er fleksibilitet til, at man en uge kan bede om, at altanen bliver fejet i stedet for at få vasket gulv. Eller at hjemmehjælperen har tid og lyst til sætte en kande kaffe over, inden hun skal videre. Ingen skal umyndiggøres, blot fordi man får behov for hjælp. Det skal i det hele taget være lettere at bestemme over eget liv.

Derfor vil vi:

• Øge omsorgen og respekten for vores ældre, så færre føler sig ensomme, og kvaliteten af ældreplejen forbedres.
  • Styrke det frie valg og dermed give ældre bedre mulighed for at bestemme over deres hverdag.
  • Gøre det lettere for ildsjæle, der vil byde ind med private alternativer til den kommunale pleje.

Kort sagt vil vi have værdigheden tilbage i ældreplejen.

Læs det konservative udspil

Alle politikområder