Indbrud

Danmark er et af de lande i Europa, der er hårdest ramt af indbrud. Det skal vi have gjort op med. Tyvebander plyndrer danske hjem og frarøver helt almindelige familier den tryghed og sikkerhed, som er forbundet med hjemmet.

Hjemmet er privat og intimt, og når indbrudstyve bryder ind, ødelægger de ikke bare et vindue eller en dør. De ødelægger også den grundlæggende tryghed, man har i sit hjem. At få sine private ting gennemrodet af en fremmed er groft grænseoverskridende og kan sætte dybe spor. Det skal vi have sat en stopper for. Indbrudstyve skal møde en hård straf.

Derfor har vi indført en ny indbrudsparagraf i straffeloven og samtidig øget straffen med en tredjedel for indbrud begået, mens der er nogen hjemme. Med en strafskærpelse og Rigspolitiets strategier på området sætter vi nu endnu hårdere ind mod indbrudskriminalitet. Indbrudstallene har været støt faldende, siden vi gik i regering.

Alle politikområder