Søren Pape Poulsen|Politik|Der skal være styr på dansk økonomi

Der skal være styr på dansk økonomi

Det har aldrig været vigtigere, at der føres en ansvarlig økonomisk politik.
Inflationen har ramt dansk økonomi, energipriserne er stukket af, og vi har endnu ikke det fulde billede af, hvordan corona-krise og krig i Ukraine vil påvirke dansk økonomi såvel som resten af verdens.

Derfor er det meget uheldigt, at regeringen har lagt en usund og uansvarlig økonomisk politik for dagen. Nationalbanken har i utvetydige vendinger kritiseret, at regeringen deler ufinansierede checks ud til udvalgte befolkningsgrupper uden at betale for det. For netop dét vil skubbe endnu mere til inflationen.
Heldigvis var dansk økonomi allerede godt rustet til at håndtere de uforudsete kriser. Siden 00’erne har primært borgerlige reformer betydet, at der i 2025 vil være 250.000 flere danskere i arbejde. Faktisk ville der mangle 75 milliarder kroner til det offentlige forbrug, hvis vi ikke havde taget ansvar for dansk økonomi – og reformeret bl.a. efterlønnen, dagpenge m.v.

Skulle vi i dag have samme velfærd uden disse reformer, så ville det svare til, at vi skulle sætte skatten op, så en LO-familie ville have 65.000 kroner mindre til sig selv årligt.
Det er den slags politik, Danmark har brug for. Derfor er der behov for, at vi kommer tilbage på sporet. Vi ønsker en sund økonomi med styr på budgetterne og fortsat vækst, og hvor man finansierer sine politiske ønsker.

Alle politikområder