Søren Pape Poulsen|Politik|Fjern skatten på stressbehandling

Fjern skatten på stressbehandling

Mange danskere rammes af stress. Men i dag bliver nogle ansatte beskattet, hvis deres arbejdsgiver betaler for stressbehandlingen. Det vil vi ændre.

Stress er en folkesygdom
Hver sjette lønmodtager har været sygemeldt med stress. Tallene taler for sig selv. Vi er nødt til at tage hånd om problemerne nu og hjælpe de stressramte borgere.

I dag er det skattefrit at modtage virksomhedsbetalt behandling af stress, såfremt man kan bevise, at stressen er opstået på grund af sit arbejde. Men det kræver, at der har været et behandlingsforløb inden, og at der ikke er tale om kortvarig stress. Hvis man derfor ikke tidligere har kunne dokumentere, at stressen er opstået i relation til sit arbejde, så skal man beskattes, hvis en virksomhed vil betale stressbehandlingen for den stressramte medarbejder. Da det er meget svært at dokumentere, at stress har direkte relation til ens arbejde, er stressbehandling reelt set beskattet, selvom reglerne giver mulighed for skattefritagelse.

Derfor vil vi:
Det Konservative Folkeparti mener ikke, at det er rimeligt, at stressramte medarbejdere skal betale skat, når arbejdsgiveren gerne vil betale for den ansattes behandling. Derfor vil vi afsætte 32 millioner kroner til at skattefritage stressbehandling, så flere borgere kan få hjælp til at håndtere deres stress – uden at blive ramt af et skattesmæk.

Alle politikområder