Forside|Politik|Fjern skatten på stressbehandling

Fjern skatten på stressbehandling

Mange danskere rammes af stress. Men i dag bliver nogle ansatte beskattet, hvis deres arbejdsgiver betaler for stressbehandlingen. Det vil vi ændre.

Ifølge Sundhedsstyrelsen har hver femte medarbejder på en arbejdsplads et højt stressniveau. Tallene taler for sig selv. Vi er nødt til hånd om problemerne nu og hjælpe de stressramte borgere.

I dag er det skattefrit at modtage virksomhedsbetalt behandling af stress, såfremt man kan bevise, at stressen er opstået på grund af sit arbejde. Men det kræver, at der har været et behandlingsforløb inden, og at der ikke er tale om kortvarig stress. Hvis man derfor ikke tidligere har kunne dokumentere, at stressen er opstået i relation til sit arbejde, så skal man beskattes, hvis en virksomhed vil betale stressbehandlingen for den stressramte medarbejder.

Det Konservative Folkeparti mener ikke, at det er rimeligt, at stressramte medarbejdere skal betale skat, når arbejdsgiver gerne vil betale for den ansattes behandling. Derfor vil vi afsætte 32 millioner kroner til at skattefritage stressbehandling, så flere borgere kan få hjælp til at håndtere deres stress – uden at blive ramt af et skattesmæk.

I perioden 2010-2017 er der sket en stigning på 21 procent i antallet af borgere, som føler sig stresset. Derfor er det vigtigt, at vi gør det nemmere for borgerne at få stressebehandling.
Og stressramte medarbejdere skal selvfølgelig ikke betale skat af virksomhedsbetalt stressbehandling.

Alle politikområder