Forside|Politik|Cannabis og narkotika

Cannabis og narkotika

Narkotika og cannabis hører ikke til i Danmark. Vores børn skal ikke vokse op i et samfund, hvor man nemt, hurtigt og lovligt kan komme i besiddelse af eksempelvis heroin eller MDMA. Og vi kommer aldrig til at kæmpe for en legalisering af stoffer eller hash.

I Colorado har man forsøgt at legalisere marihuana. Et studie i det videnskabelige tidsskrift Justice Quarterly, der med data fra de amerikanske stater Colorado og Washington antyder, at legalisering af hash ikke har medført til lavere kriminalitet som vold, overfald, røverier og indbrud. Tilmed steg forbruget, og man har set en stigning i andelen af folk, der har svært ved at stoppe med at ryge cannabis. Det er også en større andel af folk med psykiske sygdomme som eksempelvis bipolar sygdomme.

I Danmark er forekomsten af skizofreni blevet højere, i takt med at misbruget og styrken af stoffet er steget. Også Rigspolitiet vurderer, at legalisering af cannabis ikke vil have den ønskede effekt på den illegale hashhandel og organiserede kriminalitet men i stedet kan føre til et stigende forbrug.

Der er forskel på at være konservativ og liberal. Som fællesskab må vi gerne i omsorg sætte grænser for den enkelte. Især når det kommer til stoffer.

Alle politikområder