Forside|Politik|Et enklere skattesystem

Et enklere skattesystem

Alt for mange danskere har ikke tillid til det danske skattesystem. Sådan burde det ikke være. Derfor kæmper vi for et skattesystem, der er mere enkelt og gennemskueligt.

Vores skattesystem kan gøres markant smartere og enklere end det system, vi har i dag. For udgangspunktet bør altid være, at alle borgere og virksomheder skal have så lidt besvær med det offentlige som overhovedet muligt.

Desværre er realiteten en helt anden i dag.

Faktisk bruger danske virksomheder omkring 14 milliarder timer om året på at efterleve de administrative krav, der involverer regnskab, bogføring, skatter og afgifter. Og kun 30 procent af danskerne havde sidste år høj tillid til vores skattesystem. En af årsagerne er, at unødvendige regler og bureaukrati skaber fejl og mistillid. Det skal vi gøre noget ved.

Lige nu er der alt for mange besværlige skatter og afgifter, der gør livet besværligt for danskere og danske virksomheder. Derfor afskaffede vi i foregående regeringsperiode 70 afgifter. Nu vil vi fortsætte arbejdet.

For hverken du eller danske virksomheder skal spilde tid på unødvendige regler og procedurer.

Derfor vil vi:

• Kæmpe videre for et enklere skattesystem.
  • Forenkle skatten på arbejde ved bl.a. at afskaffe arbejdsmarkedsbidraget og afskaffe det komplicerede job- og beskæftigelsesfradrag.

Alle politikområder