Børnehospice

Det er en hver forældres mareridt – beskeden om, at ens barn er ramt af en dødelig sygdom. Som samfund bør vi sørge for de bedste forhold til barnet og de pårørende: et børnehospice tilpasset deres behov.

Ord kan ikke beskrive den tragedie, det er, når forældre modtager nyheden om, at deres barn har en uhelbredeligt livstruende sygdom. Selvom intet kan fjerne smerten, skal vi som samfund gøre hvad vi kan for at skabe de bedste rammer for alle i den svære tid.

Indtil 2015 eksisterede der ikke et børnehospice i Danmark, på trods af at næsten 300 børn hvert år dør som følge af sygdom. Det er et politisk ansvar, at vi kan tilbyde børn og deres forældre ordentlige rammer for deres sidste tid sammen. Som forældre skal man have mulighed for at give sit barn den omsorg og kærlighed, som der er brug for i den forfærdelige tid.

Vi har sikret årlig støtte til Lukashusets Børne- og Ungehospice, så børn med uhelbredelige og livstruende sygdomme kan have deres forældre og søskende omkring sig under de bedst mulige betingelser. Ligeledes har vi sikret fem millioner kroner årligt til at oprette og drive hospicepladser til børn i Vestdanmark. Samtidig fortjener personalet en kæmpe tak for den store indsats, som de dagligt leverer, når de er i kontakt med familierne eller børnene. Vi vil forsat kæmpe videre for, at børnehospice i Danmark ikke bliver nedprioriteret. Det er et spørgsmål om ansvar.

Konservative visioner

• Bedre rammer for børnehospicer i Danmark.
• Gode forhold for personalet på børnehospicer.

Konservative resultater

• 22 millioner kroner årligt til trygge rammer for børn med livstruende sygdomme.
• 12 millioner kroner er årligt målrettet aflastning af familierne.
• 5 millioner kroner årligt til Lukashuset og 5 millioner kroner årligt til børnehospice i Vestdanmark.